Duplicate content w sklepie internetowym – dlaczego należy go unikać?

duplicate content w sklepie internetowym

Każdy właściciel sklepu internetowego dąży do osiągnięcia sukcesu poprzez zdobycie większej liczby klientów i zmaksymalizowanie przychodów. Jednak niektórzy popełniają błąd, który może mieć katastrofalny wręcz wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz opinię klientów. Mowa o duplicate content w sklepie internetowym, czyli powielanej treści znajdującej się w opisach produktów. W tym artykule omówimy, dlaczego duplicate content w sklepie internetowym to coś, czego należy unikać oraz jakie są konsekwencje jego stosowania.

Czym jest duplicate content w sklepie internetowym?

Duplicate content w sklepie internetowym to nic innego jak powielanie treści. Ze zjawiskiem tym mamy do czynienia, kiedy ta sama treść opublikowana została na więcej niż jednej stronie internetowej. W przypadku sklepu internetowego bardzo łatwo wpaść w pułapkę duplikowania tekstów. Sprzedawcy korzystający z dropshippingu przeważnie otrzymują z hurtowni opisy od producenta. Właściciel sklepu internetowego ma do nich pełne prawo – w końcu za wszystko zapłacił. Nie zdaje sobie jednak sprawy z faktu, że z tej samej hurtowni skorzystali wcześniej inni sprzedawcy i w ich sklepie znajdują się dokładnie te same treści. Podobnie jest w sytuacji, gdy ręcznie kopiujemy teksty ze strony producenta i wklejamy je w karty produktów. Rezultat okazuje się identyczny – w krótkim czasie w wielu sklepach internetowych napotykamy dokładnie te same treści. A to oznacza plagiat.

Kopiowane teksty pociągają za sobą spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania

Jednym z najważniejszych powodów, dla których obecność duplicate content w sklepie internetowym to coś zdecydowanie niewskazanego, jest fakt, że może on negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek, takich jak najpopularniejsze w naszym kraju Google, faworyzują unikalne treści. Jeśli produkty, które oferujesz, mają identyczne opisy do tych występujących u konkurencji, Twoja strona zostanie uznana za mniej wartościową i nie pojawi się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Plagiat może spowodować też znacznie poważniejsze konsekwencje i doprowadzić do trwałych sankcji nałożonych przez wyszukiwarki internetowe. Google posiada zautomatyzowane mechanizmy do wykrywania powielanych treści. W sytuacji, gdy uzna Cię za plagiatora kopiującego teksty w celu manipulacji wynikami wyszukiwania, Twoja strona zostanie zdegradowana lub – w najgorszym przypadku –  zbanowana.

Duplicate content w sklepie internetowym sprawia gorsze wrażenie na kliencie

Duplicate content w sklepie internetowym może wpłynąć na to, jak klient odbiera i ocenia Twoją stronę. Odwiedzający, którzy widzą w sklepie te same treści, co u konkurencji, mogą uznać to za nieprofesjonalne i poczuć się zdezorientowani. To z kolei prowadzi do mniejszej konwersji i utraty klientów. Bardzo często sprzedawcy posiadają w sklepach niezwykle lakoniczne opisy produktów, z których praktycznie niczego nie można się dowiedzieć. Zadając sobie trud i tworząc bardziej rozbudowane teksty, zyskujesz szansę na to, że odwiedzający Twój sklep znajdą w nich odpowiedzi na nurtujące ich pytania i zachęcą się do zakupu. Jak myślisz, który sklep wybiorą? To oczywiste – ten bardziej profesjonalny, posiadający lepsze i całkowicie unikalne treści. Czyli Twój.

Jak unikać kopiowania tekstów?

Łatwo możesz ustrzec się duplicate content w sklepie internetowym. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:

  1. Unikalne opisy produktów: Twórz unikalne opisy produktów, które zawierają informacje specyficzne dla danego produktu. Unikaj kopiowania opisów od dostawców lub konkurencji.
  2. Użyj canonical tagów: Canonical tag to jeden z tagów umieszczanych w nagłówku strony HTML, dzięki któremu możemy oznaczyć główną, oryginalną wersję strony. Jest to skuteczna metoda ograniczająca problem duplikacji treści i informująca roboty wyszukiwarki, która ze zduplikowanych stron to ta posiadająca oryginalną treść. Canonical tags pozwalają określić, która witryna jest tą preferowaną w przypadku wielu stron z podobną treścią. To pomaga uniknąć problemów związanych z duplicate content w sklepie internetowym.
  3. Redaguj i aktualizuj treści regularnie: Bądź aktywny w zarządzaniu treściami na swojej stronie. Regularnie aktualizuj opisy produktów i usuwaj te, które są przestarzałe lub nieaktualne. Optymalizacja treści w sklepie internetowym to niezwykle ważna kwestia. Jeśli brakuje Ci na nią czasu lub wiedzy, skorzystaj z usług profesjonalnego copywritera.

Duplicate content w sklepie internetowym to problem, który może mieć poważne konsekwencje dla pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Decyduje o sposobie jej postrzegania przez odwiedzających. Dlatego ważne jest, aby dążyć do tworzenia unikalnych treści produktowych i stosować najlepsze praktyki SEO. Unikając duplicate content, możesz zwiększyć widoczność sklepu, zdobyć zaufanie klientów i zmaksymalizować swoje szanse na sukces w branży e-commerce. Dowiedz się, jak tworzyć unikalne opisy produktów w sklepie już dziś.