Jak przygotować opis kategorii, by pełnił funkcję SEO?

Opis kategorii

Jeśli prowadzisz e-biznes, w Twoim sklepie internetowym na pewno jest co najmniej kilka kategorii i podkategorii. Te strony przez lata uważano za nieistotny element treści, do którego nie przykładano większej wagi. Dzięki wciąż zmieniającym się trendom i algorytmom Google, opisy kategorii zyskały na wartości. Stały się bowiem nie tylko źródłem informacji dla klienta, ułatwiającym mu poruszanie się po sklepie, ale także doskonałym sposobem na poprawę pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie, jak przygotować opis kategorii, by pełnił funkcję SEO.

Opis kategorii SEO to coś więcej niż zwykły tekst

Opisy produktów uważane są za te treści, które pełnią rolę sprzedażową. To one zastępują sprzedawcę, rozwiewają wszelkie wątpliwości i pomagają klientom podjąć konkretną decyzję zakupową. Opis kategorii z kolei ma za zadanie skategoryzować produkty dostępne w sklepie, przedstawić odwiedzającemu ofertę oraz pomóc mu w nawigacji po witrynie, by szybciej znalazł to, czego szuka. Nie wszyscy jednak wiedzą, że tego typu tekst, jak każda inna treść obecna na stronie sklepu, może wesprzeć działania prowadzone w ramach SEO, przyczyniając się do zwiększenia widoczności e-sklepu w sieci. Opis kategorii pozwala nam na przemycenie słów kluczowych, dodatnie nagłówków H1, H2, H3 itd., umożliwia przeprowadzenie linkowania wewnętrznego oraz stanowi wskazówkę dla robotów Google, pomagając im zrozumieć, z jakim rodzajem strony mają do czynienia.

Co powinien zawierać dobry opis?

Zanim zaczniemy tworzyć opis kategorii SEO, musimy mieć wiedzę na temat obecnych tam produktów. Dopiero wtedy możemy przejść do kolejnych kroków.

Frazy kluczowe

Opis kategorii ma utwierdzić algorytmy robota Google, że na danej podstronie faktycznie znajdują się produkty odpowiadające zapytaniom użytkowników. Powinien więc zawierać słowa kluczowe, które klient może wpisać w wyszukiwarkę, by znaleźć interesujący go produkt. Wybierając słowa kluczowe związane z daną kategorią, nie ograniczaj się wyłącznie do ogólnych fraz. Postaw na tzw. frazy z długim ogonem. Dzięki nim możesz wygenerować większy ruch tych klientów, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają. Jako profesjonalny copywriter opieram się na wielu zaawansowanych narzędziach, które pomagają w doborze odpowiednich słów kluczowych. Tobie również polecam skorzystanie z nich, gdyż działanie po omacku nie zawsze jest trafione.

Warto mieć świadomość, że wybór odpowiednich słów kluczowych to dopiero wstęp do stworzenia dobrego opisu kategorii. Należy trzymać się przy tym również kilku zasad:

  • nie przesycaj opisów frazami kluczowymi, gdyż takie teksty wpłyną negatywnie na pozycjonowanie sklepu oraz zmniejszą wartość treści dla odbiorcy,
  • odmieniaj – nie bój się odmieniać fraz kluczowych, jest to bardzo ważne,
  • unikaj kanibalizacji fraz kluczowych – raz wykorzystana fraza nie może być przypisana do innych kategorii, gdyż wprowadzi to Google w błąd. Wyszukiwarka musi dokładnie wiedzieć, którą podstronę zaindeksować pod daną frazę.

Unikalna treść

Stwórz całkowicie unikalny opis kategorii. Google absolutnie nie akceptuje plagiatowania treści. Pisałam już na ten temat tutaj. Musisz postarać się o oryginalną treść, gdyż tylko taka zwiększa szansę na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Śródtytuły

Dzięki śródtytułom opis kategorii zostaje podzieli się na sekcje, co zwiększa jego czytelność i przejrzystość. Koniecznie stosuj nagłówki H2, H3 itd. Nagłówek najwyższego rzędu (H1) jest nazwą kategorii i do niczego innego nie może być przeznaczany. Jeśli chcesz, by śródtytuły zwiększały potencjał SEO tekstów, stosuj w nich frazy – zarówno ogólne, jak i z tzw. długim ogonem.

Linki wewnętrzne

Jeśli chcesz wpłynąć na poprawę użyteczności strony sklepu i ułatwić odwiedzającym poruszanie się po witrynie, stosuj linkowanie wewnętrzne. Jest ono ważne nie tylko dla potencjalnych klientów, ale i robotów Google. Linki muszą być umieszczone naturalnie i mieć odpowiednio dobrany anchor. Linkuj między kategoriami, podkategoriami uzupełniającymi i do opisów produktów. Możliwości są nieograniczone, pamiętaj tylko, by nie wprowadzić chaosu. Wszystko z umiarem.

Formatowanie tekstu

Formatowanie tekstu zwiększa czytelność opisu. Podkreślaj lub pogrubiaj frazy kluczowe, a nawet całe wyrażenia – pomoże to czytelnikom oraz robotom Google w wyszukiwaniu tych słów kluczowych, które mają szczególnie znaczenie.

Długość

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak długi powinien być opis kategorii. Należy znaleźć tutaj złoty środek – teksty muszą być na tyle obszerne, by można było w nich zawrzeć w sposób naturalny odpowiednią ilość fraz kluczowych, linkowanie wewnętrzne, odpowiednie formatowanie wraz ze śródtytułami oraz język korzyści, który przemówi do klienta i skłoni go do zakupu. Jako profesjonalny e-commerce copywriter tworzę najczęściej opisy kategorii o długości 2000-4000 zzs (znaków ze spacjami). Czasami potrzebne są krótsze teksty, niekiedy dłuższe. Wszystko zależy od asortymentu, specyfiki branży oraz wymagań właściciela sklepu.

Teraz już wiesz, jak przygotować opis kategorii, by pełnił funkcję SEO oraz był atrakcyjny dla czytelnika. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to zadanie łatwe, zwłaszcza dla kogoś, kto na co dzień nie pracuje ze słowami, jak doświadczony copywriter. Dlatego skontaktuj się ze mną już dziś, jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia w tworzeniu contentu dla Twojego sklepu internetowego.